Facebook Badge

Ido Samuel's Profile Ido Samuel's facebook profile עידו סמואל מאמן אישי למסחר בשוק ההון

יום חמישי, 12 בפברואר 2009

אופציות המעו"ף - מה זה? מה הם אופציות ?

יתכן ושוק אופציות המעו"ף הוא המרתק ביותר בקרב הסוחרים בבורסה בת"א. יש הטוענים כי מדד ת"א 25 הוא המדד המוביל במדינת ישראל רק בגלל המסחר בנגזרות שלו (אופציות המעו"ף) לעומת מדד ת"א 100 למשל, אשר אין אופציות הנגזרות ממנו.

במקור, נועד תחום אופציות המעו"ף לגידור של תיקי השקעות מנייתיים. הכוונה בגידור היא בעצם ביטוח לתיק ההשקעות. למרות זאת - מנהלי תיקים רבים, סוחרים פרטיים ומנהלי תיקי נוסטרו משתמשים במכשיר פיננסי זה בניסיון להפקת רווחים עודפים כיוון שאופציות המעו"ף הן תנודתיות ביותר ומחירן נע בשיעור של עשרות עד מאות אחוזים ביום!

בגלל תנודתיות חריפה זו וכן בשל רגישותו לאירועים שונים כמו מצב הכלכלה והמשק, פוליטיקה פנימית ואירועים ביטחוניים, מוגדר שוק הנגזרים בחוק כתחום השקעה "בעל סיכון מיוחד". אותן אופציות על מדד ת"א 25 מובילות לסחירות גבוהה יותר במדד זה לעומת מדדים אחרים, שכן שחקנים רבים בתחום המעו"ף מזרימים היצעים או ביקושים לנכס הבסיס (מניות מדד המעו"ף) בהתאם לפוזיציה אותה הם מחזיקים.

בכלל שוק ההון ניתן לאפיין שני סוגים של "שחקנים": משקיעים וסוחרים. בשוק אופציות המעו"ף הרוב המוחץ שייך לסוג השני. ההבדל בין משקיע לסוחר הוא מהותי ביותר בגישה לשוק ובדרך הפעולה. סוחר משכלל דברים מהר, מגיב מיידית ומשתדל לראות את הנולד בטווח הקצר. לעומתו, משקיע מתבונן על התמונה הכוללת בטווח הארוך ומשתמש באלמנטים שונים לגמרי לבחינת כדאיות ההשקעה בשוק זה או אחר. בדרך כלל, הסוחרים משתמשים בשיטת הניתוח הטכני או בתבניות מתמטיות לקביעת יעדים לטווח הקצר, בעוד המשקיעים נוטים להסתכל על נתונים פיננסיים כמו מכפילי הון ורווח, נתוני אינפלציה וריבית והיוון עתידי של תזרימי מזומנים.

מחירן של אופציות המעו"ף נקבע, כמו כל מוצר אחר בשוק ההון, על ידי ההיצע והביקוש המוזרם על ידי הסוחרים בשוק זה. אך מחיר האופציות אינו יכול להיות מנותק מהמציאות, והוא תלוי כמובן ברמתו של מדד ת"א 25 ופרמטרים נוספים כמו תנודתיות המדד (סטיית התקן), הזמן לפקיעת האופציות ועוד. על מנת לחשב את שווין של האופציות, משתמשים רוב הסוחרים בתחום הנגזרים בנוסחת בלק ושולס. נוסחה זו פותחה במקור על ידי זוכי פרס נובל לכלכלה (בלאק ושולס כמובן) בזכות המצאת הנוסחה הנ"ל שבעצם מעריכה מהו שוויה הכלכלי של כל אופציה.

כמו בכל סוג אחר של השקעה בעלת סיכון, יש לרכוש ידע והשכלה לפני שמשתמשים במכשיר פיננסי כלשהו. בתחום אופציות המעו"ף יש להדגיש זאת ביתר שאת. הרווחים האפשריים הגלומים בשוק זה מסנוורים לעיתים רבות את הסוחרים המתחילים, ואלו בוחרים להתעלם מהסיכונים הרבים בו.


תגובה 1: