Facebook Badge

Ido Samuel's Profile Ido Samuel's facebook profile עידו סמואל מאמן אישי למסחר בשוק ההון

יום חמישי, 12 בפברואר 2009

אופציות כיסוי – עולם השקעות חדש

אם קיבלתם לאחרונה טלפון מיועץ ההשקעות, מכתב או מייל מהבנק בנוגע לאפשרויות השקעה חדשות, בטח השתרבב לשם המונח "סטראקצ'ר" או "פיקדון מובנה". אם נחשפתם לשוק המעו"ף שמעתם בודאי על האפשרות להרוויח (או להפסיד) מאות אחוזים ביום אחד של מסחר. מוצרים פיננסיים חדשים, יחסית, בשוק, מאפשרים למשקיע ליהנות מעליה או ירידה של מדדים וסחורות ברחבי העולם מבלי לחשוף את עצמו לסיכון גבוה.

אופציה, היא הזכות לרכוש או למכור נייר ערך במחיר מסוים בזמן מסוים. בבורסה בת"א נסחרות אופציות על מדד המעו"ף ושער השקל/דולר או כתבי אופציות של מניות. לאחרונה החלו להיסחר בבורסה בת"א גם אופציות כיסוי. בעולם, שוק אופציות הכיסוי (Covered Warrants) קיים למעלה מעשור, ונחשב כיום לשוק הצומח ביותר בעולם ההשקעות. נסחרות בו למעלה מ- 50,000 אופציות כיסוי, במחזורי מסחר של עשרות מיליארדי דולרים.
יתרונו המרכזי של מכשיר פיננסי זה הוא באפשרות של המשקיע למקסם את פוטנציאל הרווח, תוך הגבלת ההפסד האפשרי בהשקעתם עקב השקעה בסכום נמוך ממה שהיה צריך להשקיע בנכס הבסיס עקב המנוף של האופציה.

ניתן להשתמש באופציות כיסוי למספר שימושים – לגידור, לספקולציה ולהשקעה סולידית:
· גידור – כאשר ההוצאות או ההכנסות שלנו תלויות במוצר מסוים, כמו הנפט למשל, ניתן לקנות אופציות על מחיר הנפט ולגדר את מחיר הנפט וכך למנוע מהתנודתיות במחירו לפגוע בשורת ההכנסות/הוצאות שלנו.
· ספקולציה – ניתן לקנות אופציות כיסוי מסוג קול או פוט עקב הערכה על ירידה או עליה של נכס הבסיס. אם להערכתי מדד הניקיי ביפן עומד לעלות, אוכל ליהנות מהעלייה על ידי השקעה ישירה במדד על ידי תעודת סל, או על ידי אופציית כיסוי. המנוף של האופציה מאפשר לי לחשוף את עצמי למדד בסכום השקעה נמוך יחסית, כך שההפסד הפוטנציאלי שלי נמוך משמעותית. בנוסף, על ידי השקעה באופציית הכיסוי אוכל להרוויח גם מירידה של המדד.
· השקעה סולידית – ניתן להשתמש באופציות הכיסוי בכדי לבנות "מוצר מובנה", וליהנות מעליה או ירידה של מדד או מוצר פיננסי, תוך הבטחת הקרן במועד פקיעת האופציה. כך למשל, יכול משקיע לרכוש בחלק גדול מכספו אג"ח לתקופת האופציה שיבטיח את הקרן בזמן הפקיעה (כמו מק"מ), ולרכוש בסכום קטן את האופציה. במועד פקיעת האופציה – אם היא "בכסף" – המשקיע ייהנה מהעלייה במחיר האופציה, ואם היא לא, סכום הקרן נשמר. הדבר היחידי אותו ניתן להפסיד באסטרטגיה שכזו היא הריבית חסרת הסיכון שניתן היה להרוויח על התקופה הנתונה.
לדוגמה – אם ברשותי 100,000 ₪, אשקיע 95,930 ₪ במק"מ נושא ריבית שתבטיח את קרן ההשקעה בתום התקופה (9 חודשים). את יתרת הכסף (4070 ₪) אשקיע ברכישת אופציות כיסוי על מדד הניקיי לפי מחיר מימוש של 16,000 (91 יחידות המחיר 45 ₪). לאחר 9 חודשים, אם מדד הניקיי נמוך מחיר המימוש – האופציות פוקעות ללא תמורה וברשותי 100,000 ₪ מריבית המק"מ. אם המדד יעלה ב-20%, שווי האופציות יעלה ל- 10,920, ותשואת ההשקעה תהיה 10.92%. כך, לא סיכנתי כלום (פרט לריבית האלטרנטיבית), ונחשפתי לאפשרות לתשואה גבוהה יחסית בזמן קצר. היתרון של אסטרטגיה זו על פני פיקדון מובנה הוא הנזילות – ניתן למכור את האופציות בכל זמן שרוצים, לעומת פיקדון אשר יש להתחייב לתקופה מינימאלית של השקעה. בנוסף, הגוף המשווק את הפיקדון המובנה גוזר קופון גדול יותר, ע"ח הרווח של המשקיע, כך שהשקעה ישירות באופציות מאפשרת לגרוף רווחים גבוהים יותר.

לאחרונה הנפיקה חברת קסם שני זוגות של אופציות כיסוי – אחד על הנפט והשני על מדד הניקיי. בקנה הנפקות נוספות כמו אופציות על מדד הנאסד"ק 100 ומדדים נוספים בעולם, וכן על מחירי סחורות. האופציות שפוקעות כעבור 9 חודשים, מאפשרות למשקיע לחשוף את תיק ההשקעות למדדים וסחורות ברחבי העולם תוך סיכון נמוך של סכום ההשקעה. כיום נסחרות אופציות על מחיר הנפט הפוקעות בדצמבר. מחיר המימוש של האופציה הוא 60$, סכום שמחיר חבית הנפט מתקרב אליו מיום ליום. כפועל יוצא, מחיר אופציית כיסוי פוט מתקרבת להיות "בתוך הכסף", ומתחילת ספטמבר נתנה תשואה פנומנאלית של 330%! לעומת זאת, אופציית הקול איבדה מעל 60% מערכה, עקב הירידה במחירי הנפט.


כאמור, כיום כבר נסחרות בבורסה אופציות כיסוי על מדד הניקיי ביפן לפי מחיר מימוש של 16,000, ומאפשרות למשקיעים להרוויח מעליה או ירידה של מדד הניקיי ביפן. לאופציית הקול מנוף של 8.15, ולאופציית הפוט מנוף של 7.34. כלומר, אם ארצה להיחשף לעליה במדד הניקיי ב-100,000 ₪, אצטרך להשקיע באופציות הכיסוי.

חברת קסם כבר פרסמה תשקיף מדף להנפקות נוספות של אופציות על מדד הנאסד"ק 100, הדאקס הגרמני, מחיר הזהב, הכסף ואופציות נוספות על מדד הנפט.


לסיכום, הנפקתן של אופציות הכיסוי החדשות הן שינוי מרענן בבורסה המקומית, ומאפשרות למשקיעים להיחשף למדדים וסחורות בחו"ל תוך מינוף השקעתם. מנוף האופציה מאפשר להיחשף לנכס הבסיס עם סכום השקעה קטן פי כמה, וכן ליצור מוצרים מובנים מבלי לסגור את הכסף לתקופה ארוכה כפי שנדרשים לעשות זאת עם פיקדון מובנה. עם זאת, יש לזכור כי כמו לכל אופציה, גם לאופציות הכיסוי תאריך פקיעה, וכן שחיקה יומית במחירה. כדאי מאוד לזכור, כי מנוף האופציה פועל גם בכיוון ההפוך – ואם טעינו בהערכתנו לגבי כיוון נכס הבסיס, נוכל להפסיד חלק גדול מהשקעתנו.

תגובה 1: